Rij-impressie Jaguar F-TYPE R Coupé

Ben jij niet zo’n stil type? En altijd op zoek naar een adrenaline rush? Dan is de Jaguar F-TYPE Coupé iets voor jou. Ik liet de snelste versie van dit speelbeest voor je uit en ontdekte dat er een aantal dingen zijn die je moet weten over de Jaguar F-TYPE R Coupé.

 Jaguar F-TYPE R Coupé

“Mijn rijbewijs is geen racelicentie, mijn rijbewijs is geen racelicentie. Hey, kijk een Jaguar F-TYPE R Coupé!”. De R staat voor ‘Race’. Verguld was ik dan ook met een 5.0 litermotor V8 onder de witte motorkap en 550 pk op de achterwielen. De Jaguar F-TYPE R Coupé is geen diehard raceauto of ‘supercar-material’, maar dat gevoel geeft hij me stiekem wel en dat is natuurlijk killing voor de houdbaarheid van mijn rijbewijs.

Jaguar F-TYPE R Coupé

Zelfs groendoeners die zweren bij bakfietsen, steevast op GroenLinks stemmen en Tesla zien als hun droomauto, worden wild van de Jaguar F-TYPE R Coupé en laten alle fatsoensnormen voor wat het is. Geloof me. Na het instappen vindt er namelijk een ritueel plaatsvindt waar CO2-reductie-liefhebbers witheet van worden en waar ijskappen van gaan smelten: de uitlaat gaat open, het start/stop-systeem gaat uit, de eco-knop gaat uit, de spoiler gaat omhoog… Het feest gaat beginnen!

Als een dj schuif ik tijdens het rijden de dynamic mode – sportknop – open en het R Coupé speelbeest gaat los. De vering wordt stugger, de besturing zwaarder en hij schakelt sneller op. Ik flipper snel door naar de 4.000 toeren, trap een millimeter dieper op het gaspedaal, het toerental loopt rap op en de F-TYPE R reageert met een bariton-symfonie van geluid waar zelfs het Concertgebouworkest U tegen zegt. Met deze auto moet ik een tunnel in. Eenmaal gearriveerd doet de klankkast in de tunnel van de A10 de rest. Medeweggebruikers verdraaien hun nek, doen snel de raampjes naar beneden, zetten de radio uit en genieten keihard met het F-TYPE orkest mee!

Lees ook:  Utrecht is met Danel een Franse food parel rijker

Jaguar F-TYPE R Coupé

Een sprintje naar de 100 km/h doet de Jaguar F-TYPE R Coupé in 4,2 seconden en de topsnelheid ligt op 300 km/h. Deze cijfers smeken natuurlijk om een beetje geseling. En als ik met mijn loden rechtervoet het gaspedaal verder indruk kom ik erachter dat de Jaguar F-TYPE R Coupé ook het stempeltje ‘pas op, zwenkt uit’ verdient. Zelfs als ik de ESP niet in een speciale mode zet, kom ik in de R Coupé gierend snel van mijn plek af en moet ik behoorlijk tegensturen om de bips van de Jaguar, die ‘wiggle wiggle’ doet, te temmen. Burn baby burn, deze R Coupé is monsterlijk goed!

Het kenteken van de FemmeFrontaal testauto zegt al genoeg, de Jaguar sportcoupé is met Tender Love and Drive ontworpen. Het design van de Jaguar F-TYPE R Coupé is ronduit elegant, sensueel en dik. Ongecompliceerd ook, what you see is what you get, met een prachtige daklijn, een woest aantrekkelijk smoelwerk en een derriere om te smullen.

 Jaguar F-TYPE R Coupé

Ik kan me ondertussen wel uren, dagen, weken, zo niet jaren vermaken met dit speelbeest van Jaguar. Voor dit stukje entertainment van Jaguar betaal je echter wel de hoofdprijs:
– Jaguar F-TYPE R Coupé is er vanaf 148.700 euro
– Jaguar F-TYPE S Coupé is er vanaf 99.400 euro
– Jaguar F-TYPE Coupé is er vanaf 84.900 euro
Ik reed in de Jaguar F-TYPE R Coupé ter waarde van zeker  170.000 euro.

Nieuwsgierig naar meer foto’s en de volldige rij-impressie met de Jaguar F-TYPE R Coupé, ga dan naar femmefrontaal.nl. Fabulous fotografie is van: Marjolein Reman Fotografie.

0 comments on “Rij-impressie Jaguar F-TYPE R Coupé

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *