Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Hoe groot is jouw digitale voetafdruk?

In mijn voorgaande blog konden jullie lezen hoe je creativiteit kan voeden door gebruik te maken van digitale media zoals social news- en social bookmarking applicaties. Ik hoop dat jullie inmiddels de creativiteit gevoed hebben en tot toffe nieuwe inzichten zijn gekomen.

Hoe social media te gebruiken
Deze keer ga ik het hebben over het meten van de interacties die plaatsvinden op social media. Niet zelden krijg ik als mediawetenschapper de vraag wat social media nu precies zo interessant maken (wat ze eigenlijk willen weten is hoe ze het zelf kunnen gebruiken). Professor in de informatietechnologie Erik Brynjolfsson van het MIT Center For Digital Business stelt tijdens een interview voor een artikel in the New York Times getiteld The Age of Big Data (2012) dat digitale informatie en de technologieën om deze informatie te analyseren en te interpreteren een significante rol spelen in de wijze waarop in onze huidige maatschappij wordt gehandeld (Duivestein en van Manen 2012). Brynjolfsson stelt:

[…] look to the microscope, invented four centuries ago. It allowed people to see and measure things as never before. Data measurement is the modern equivalent of the microscope” (Duivestein en van Manen 2012).

Met andere woorden, social media genereert veel data die je kan bestuderen. Op deze manier kan je een netwerk onderzoeken, bijvoorbeeld jouw eigen netwerk, een specifieke doelgroep, die van je bedrijfje, of die van de concurrentie. Het vinden en volgen van de juiste dialogen wordt door veel mensen echter als moeilijk ervaren. “Digital methods are key here” (Schaefer 2012). Met digitale methoden kunnen gebruikers analyseren wanneer, door wie, wat en in welke conversaties er over ze wordt gepraat.1

Digitale voetdruk
Een digitale methode is bijvoorbeeld het gebruik van social media monitoring -of measuring software waarmee gebruikers user-generated content van sociale netwerken, weblogs, microblogs, multimedia sharing websites, internetfora, wiki’s of andere interactieve platformen kunnen ‘tracken’ of ‘crawlen’2 en gevonden data kunnen omzetten in een visualisatie. Met dergelijke applicaties kunnen gebruikers hun netwerk, of ‘digitale voetafdruk’ achterhalen en een volgsysteem opzetten dat hen in staat stelt om te monitoren wat er door een doelgroep over een organisatie, idee, merk, producten of diensten wordt gezegd op verschillende netwerken (Coster 2010).

Tools om sociale netwerken te analyseren
Er bestaan verschillende betaalde -en onbetaalde social media monitoring -of measuring web applicaties. Deze verschillen in de wijze waarop ze informatie verzamelen en analyseren. Zo kunnen sommige tools worden gebruikt om een gehele social media campagne te monitoren terwijl anderen slechts enkele netwerken kunnen analyseren. Populaire gratis social media monitoring applicaties zijn Google Alert en Yahoo Pipes. Dit zijn voorbeelden van applicaties waarmee het mogelijk is om een vooraf bepaalde zoekterm of nieuwsbericht door te sturen naar een opgegeven e-mailadres. Social Mention, Google Reader en Technorati, zijn applicaties die gebruikt kunnen worden om sociale netwerken en weblogs te monitoren. HootSuite en Seesmic (deze laatste is sinds maart 2013 echter overgenomen door HootSuite) zijn applicaties waarmee je netwerken zoals Facebook, Twitter, LinkedIN, Foursquare, MySpace, Mixi, Ping.fm en WordPress kan onderzoeken. Daarnaast worden deze applicaties gebruikt om meerdere social media accounts te managen.

Boardreader is een applicaties dat internetfora kan monitoren. Twitter Advanced Search is een applicatie ontwikkeld door Twitter.com waarmee je tweets kan analyseren aan de hand van specifieke zoektermen en accounts. Buzzfeed is een web applicatie dat de meest populaire social media content weer kan geven. Veel social media monitoring applicaties bieden bovendien de mogelijkheid om een waarschuwing te ontvangen wanneer een specifieke zoekterm wordt gebruikt op het web, bijvoorbeeld de naam van een organisatie. Met deze digitale methoden kunnen organisaties dus volgen wat er speelt bij een doelgroep.

Uitgelicht: Social Mention
In het bijzonder wil ik hier echter, de al eerder genoemde, gratis social media monitoring tool Social Mention bespreken. Het software programma stelt organisaties en individuen in staat real-time te onderzoeken wat er over hun gezegd wordt. Social Mention presenteert de mogelijkheid om informatie te zoeken aan de hand van een of meerdere social media categorieën zoals webblogs, microblogs, sociale netwerken, bookmarks, reacties op internetfora, evenementen, afbeeldingen, nieuwssites, video’s, audio en vragenlijsten. Daarnaast kun je ervoor kiezen om informatie te zoeken aan de hand van één of meerdere van in totaal 81 netwerken die met het programma kunnen worden onderzocht. Denk bijvoorbeeld aan Facebook, Twitter, YouTube, LinkedIn, Flickr enzovoort.

In de interface van Social Mention bevindt zich rechts bovenin een menu waarin af te lezen is hoe ‘krachtig’ of relevant de ingevulde zoekterm is aan de hand van vier criteria; ‘Sentiment’, ‘Strenght’, ‘Passion’ en ‘Reach’. Sentiment is een waarde die aangeeft wat de verhouding tussen positieve en negatieve berichten is. Deze waarde geeft in de analyse dus aan of social media gebruikers over een positieve manier over de organisatie praten of op een negatieve manier. Het criterium ‘Strenght’ illustreert de waarschijnlijkheid dat er daadwerkelijk over je merk wordt gesproken op social media. Daartoe berekent de applicatie het aantal keer dat een zoekterm voorkomt in de laatste 24 uur en deelt die waarde door het totaal aantal hits. Het criterium ‘Passion‘ illustreert de kans dat er meer dan eens over je merk gepraat wordt op social media. De waarde laat dus zien of gebruikers die content produceren over TinQwise dit ook vaker dan eens doen. Het laatste criterium, ‘Reach‘, illustreert de invloed van een specifieke zoekterm. Dit criterium presenteert hoeveel gebruikers praten over het merk in relatie tot hoe vaak de term in totaal genoemd wordt op social media.

Meten = weten!
Het programma is echt een leuk voorbeeld van data measuring. Je zal verstelt staan over de mogelijkheden van dit programma en de simpele wijze waarop de data wordt gevisualiseerd. Dus, ga aan de gang en leer wat voor impact jouw digitale voetafdruk of netwerk heeft op de digitale wereld. Zoek bijvoorbeeld jouw eigen naam eens op of onderzoek hoe groot het bereik van je website nu eigenlijk is. Immers, meten = weten!

Digital footprint - social mention
Social Mention toegepast op Daily Cappuccino

1 Digital methods betekent letterlijk vertaald digitale methoden. Initiatieven zoals bijvoorbeeld het Digital Methods Initiative presenteren gratis methoden en instrumenten voor internetonderzoek. Zie: https://www.digitalmethods.net/Digitalmethods/WebHome

2 Tracken of crawlen betekent het verzamelen van data die voortkomt uit de conversaties op verschillende social media netwerken door middel digitale methoden zoals social media monitoring web applicaties.

2 comments on “Hoe groot is jouw digitale voetafdruk?

  1. Pingback: A new type of responsibility | Modern Communication

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *