Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Het voeden van creativiteit met social news en -bookmarking applicaties

Een paar weken geleden konden jullie in mijn eerste blog Fotograferen Kun Je Leren lezen dat door gebruik van verschillende camera apps het maken, bewerken en delen van foto’s tegenwoordig erg gemakkelijk (en leuk!!) is geworden. Hopelijk zijn jullie inmiddels zelf aan de slag gegaan en hebben jullie al tal van toffe foto’s gedeeld met jullie persoonlijke netwerken. Deze keer wil ik het hebben over creativiteit en in het bijzonder hoe je je creativiteit kan ‘voeden’ door gebruik te maken van digitale media zoals social news -en social bookmarking applicaties.

Be creative!
Creativiteit is het vermogen om iets nieuws te scheppen. In mijn dagelijks leven wordt ik continu uitgedaagd om mijn creativiteit te ontplooien. Of het nu tijdens mijn bijbaan in theaterrestaurant Zindering van de Stadsschouwburg Utrecht is omdat een gast een lactose allergie heeft, tijdens het opknappen van mijn oldtimer bromfiets of wanneer ik een social media advies rapport schrijf voor een bekende Nederlandse e-learning producent: ik probeer hoe dan ook creatief en daartoe origineel te zijn om mijzelf op adequate wijze te profileren. Dit brengt echter ook een probleem met zich mee; je kan nu eenmaal niet altijd even creatief zijn als je zou willen. Creativiteit ontstaat in een dynamisch proces dat in veel gevallen lastig te sturen is. Sterker nog, hoe meer ik van mijzelf vraag om met iets origineels te komen waarmee ik mensen kan inspireren, hoe moeilijker het wordt om dit te realiseren. In de schrijverswereld noemen ze dit ook wel het ervaren van een writers block. Maar vrees niet…….er is hoop. En wel in de vorm van social news -en social bookmarking applicaties.

Social newssites
Social newssites, vertaald sociale nieuwswebsites, zijn netwerken waarop gebruikers verhalen kunnen posten en content kunnen beoordelen. Andere gebruikers kunnen deze verhalen vervolgens beoordelen en reacties achterlaten die ook beoordeeld kunnen worden (Zarella 2010, 103). De populariteit van dergelijke nieuwssites is te verklaren vanuit de specifieke ‘bottom-up’ organisatiestructuur waarin gebruikers samen bepalen welke informatie of nieuws zij het meest interessant vinden (Mayfield 2008, 34). Dergelijke netwerken functioneren als online gemeenschappen die specifiek nieuws organiseren en delen waarbij de onderwerpen die zij het meest interessant vinden bovenaan op de voorpagina van de nieuwswebsite komen te staan (Zarella 2010, 105). Nieuwswebsites gebruiken eigenlijk een grote groep mensen en hun ‘collective intelligence’* voor het opdoen van ideeën of productontwikkeling (Nubé 2011, 31). In de wetenschappelijke literatuur noemt men dit ook wel ‘crowdsourcing’** (Pauw 2012). Voorbeelden van sociale nieuwswebsites zijn StumbleUpon, Digg, BuzzFeed en Reddit.

Social bookmarking
Social bookmarking is een vorm van collectieve samenwerking. Het zijn verwijzingen naar websites waardoor gebruikers deze websites en andere multimedia content kunnen categoriseren en delen met anderen (Alphen 2009, 18, Nubé 2011, 18, Solis en Thomas 2009). De populariteit van social bookmarking is te verklaren doordat gebruikers behoefte hebben aan instrumenten die het mogelijk maken om informatie gemakkelijk op te slaan, organiseren en te delen (Zarella 2010, 105). Gebruikers hebben dus geen eigen server meer nodig waardoor de technische drempel van deze collectieve samenwerking laag is. Sociale bookmarking websites maken het mogelijk om een persoonlijke smaak te etaleren, bovendien is de informatie overal beschikbaar. Voorbeelden van social bookmarking websites zijn Pinterest en Delicious.

Filteren van informatie
Wat maken deze social nieuws -en bookmarking netwerken nu zo interessant? Nu, dergelijke netwerken zijn ongekend grote bronnen van informatie die gebruikt kunnen worden om inspiratie te voeden en creativiteit te ontwikkelen. Nu hoor ik jullie denken: Ja lieve Bas, allemaal leuk en aardig, maar is dit niet precies hetzelfde als het internet? In principe is dit hetzelfde, zij het niet dat dergelijke Social newssites of sociale nieuwswebsites filters toepassen waarmee het ongekende grote informatiesysteem die wij het World Wide Web noemen wordt gefilterd naar gelang de behoeften van de gebruiker. Wat jíj wil dus, en wanneer jij dat wil.

StumbleUpon
In het bijzonder wil ik het netwerk StumbleUpon belichten. Deze ‘discovery engine’ zoekt interessante multimedia content zoals websites, video’s en applicaties aan de hand van enkele specifieke zoekcriteria. Je kan als gebruiker (wel even een accountje aanmaken, dat is echt zo gepiept) aangeven waar je interesses liggen. Enkele interesses die gebruikers bijvoorbeeld kunnen aanvinken zijn: Travel, Photography, Magic/Illusions, Animals, Arts, Food/Cooking, Design, Internet Tools en Technology.  Na je keuze druk je op de Orange ‘Stumble’- knop en de web applicatie filtert en presenteert ‘mind-blowing’ webpagina’s en web applicaties die je nog nooit hebt gezien en absoluut tot de verbeelding spreken en je zo doende kunnen inspireren een aanzetten tot creativiteit. Deze multimedia wordt overigens niet random gevonden maar berust op de aanbevelingen van miljoenen andere gebruikers die de content beoordelen. Dergelijk collectieve intelligentie is in dit geval de sleutel tot succes: StumbleUpon biedt de mogelijkheid om je inspirerende content met je vrienden te delen. Op die wijze ben je dus als gebruikers ook content aan het beoordelen zodat je anderen kunt inspireren een aanzetten tot het delen van iets moois.

Wellicht is het daadwerkelijk delen van interessante content de ‘holy grail’ in onze huidige netwerksamenleving en  bieden dergelijke social news -en social bookmarking netwerken ons juist het vermogen om iets nieuws te maken. Op mijn beurt is dat precies wat ik met deze blog probeer te doen. Veel plezier met Stumbelen, Digg’en en het maken en etaleren van interessante content op Pinterest en Delicious!

 

Collective intelligence betekent letterlijk vertaald collectieve intelligentie. Het is een term die geopperd werd door Pierre Levy en omschrijft een gedeelde of groepintelligentie die voorkomt uit de samenwerking tussen personen. Het concept berust op het idee dat verschillende soorten onafhankelijke individuen betere beslissingen kunnen nemen dan een enkele specialist (Jenkins 2007, 27). 

** Crowdsourcing is een term die geopperd werd door Jeff Howe om de ontwikkeling aan te duiden waarin personen of organisaties gebruik maken van een grote groep individuen om nieuwe ideeën te genereren en te evalueren (Pauw 2012). 

 

 

 

2 comments on “Het voeden van creativiteit met social news en -bookmarking applicaties

  1. Pingback: Hoe groot is jouw digitale voetafdruk? | Lifestyle Blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *