Comeback van de GIF

Een van de designtrends van dit jaar is de (animated) GIF, ofwel een bewegend digitaal plaatje. Een trend? Die waren toch populair in de jaren negentig? Klopt, maar ze zijn helemaal terug. Waar voorheen vooral grappige situaties werden gemaakt met cartoonachtige karakters, of uitglijers tot in de eeuwigheid werden herhaald, is de GIF toegetreden tot de wereld van art en design. In steeds meer uitingen, waaronder reclames, zie je ze terug. De uitdaging is uiteraard het zo fraai mogelijk te maken. Het New Yorkse duo bestaande uit Jamie Beck (fotograaf) en Kevin Burg (grafisch ontwerper), is een van de voorlopers in dit hernieuwde enthousiasme. Ze gebruiken de GIF-techniek echter niet voor een klein filmpje, maar maken fotografische hoogtepuntjes met bewegende elementen. Onwerkelijk mooi, haast.

Het concept van de GIF is eenvoudig: zet meerdere opeenvolgende foto’s achter elkaar en het lijkt een filmpje. Aardig en veelal te flauw om echt indrukwekkend te zijn. Pas echt bijzonder wordt het als je de compositie van de foto handhaaft en slecht een of enkele elementen laat bewegen. En dan worden het ‘cinemagraphs’. Zo lijkt de wereld stil te staan om de man die in het park de krant leest en waaien de haren van de vrouw natuurlijk in de wind terwijl alles om haar heen bladstil blijft. Soms is de beweging zo subtiel, dat je het eerst niet doorhebt. De comeback van de GIF, dus. Wij zijn fan!

 

 

Lees ook:  Lampen: de trends op een rijtje

2 comments on “Comeback van de GIF

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *