7 x de leukste Citroëns allertijden!

by Odiel Mennink

Wist je dat Citroën, het merk van het lelijke eendje en de Snoek, al begin 20e eeuw startte met het produceren van auto’s? Met 10 pk om te beginnen. In ruim 100 jaar en heel veel pk’s verder is het chique Franse merk niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Ook Daily Cappuccino heeft er vele getest. Tijd voor een kleine ode aan het classy merk met de leukste Citroëns ever.

2CV

Officieel zeg je: deux chevaux. De naam ‘Lelijk eendje’ in Nederland en ‘Geit’ in België zijn geuzennamen voor dit lieve autootje.  2CV staat voor maar liefst twee paardenkracht en is in 1948 destijds gebouwd om twee boeren met 50 kilogram aardappelen of een vat met 50 liter wijn te vervoeren. Bijna vier(!) miljoen rijden ervan rond in de wereld. In 1988 rolde de allerlaatste van de band. Leuk voor de heb, zeg maar!

Citroën DS

Van lelijk eendje naar een van de mooiste auto’s ever, de DS. In Frankrijk spreken ze van “déesse”, godin van de weg en in Nederland gaven we hem de bijnaam “Snoek” of “Strijkijzer”. Toentertijd, en dan spreken we over 1955 tot 1975, een van de meest moderne auto’s op de weg. Denk aan hydraulische vering voor nog meer comfort. DS was tot 2014 een label van Citroën, en vanaf heden is het een zelfstandig merk binnen het PSA-concern. DS is nu het luxemerk van Citroën, zoals Lexus dat is voor Toyota. Een klassieke en originele Citroën DS is overigens een waar investeringsobject, de duurste DS ooit geveild is er eentje van ruim 340.000 euro!

Lees ook:  Safety first: waar moet je op letten bij de aanschaf van een motorhelm?

Citroën SM

Herinner je hem nog van vroeger? De SM was in de jaren 70 hét vlaggenschip van Citroën en moest concurreren met prachtige sportcoupes als de Aston Martin, Jaguar en Porsche. Naast verbluffende looks had de SM veel gadgets die zijn tijd ver vooruit waren, waaronder draaibare koplampen (zie je nu ook weer terug in auto’s) en snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging.

Citroën CX

Back to the seventies and eighties! De CX werd uitgeroepen tot Europese auto van het jaar in 1975 en had een productie van 16 jaar. Het was een luxe bak en later werden er ook snelle GTi-versies van gemaakt.

Citroën BX

Het moet je smaak zijn, de BX. Een echte auto uit de jaren 80, begin jaren 90: hoekig. En je raadt het nooit, een Italiaans design. Namelijk ontwerper Marcello Gandini, die ook de Lamborghini Countach ontwierp. Persoonlijk vinden we die laatste iets meer geslaagd (knipoog).

Citroën DS3

Foto: Raymond Zonneveld

Ons Frans favorietje. Geboren in 2009 onder de naam Citroën DS3, inmiddels mag je hem alleen DS3 noemen. Het is geen Citroën meer. Verwarrend. Maar het is en blijft een te gek autootje met opvallende looks. Toentertijd dé concurrent van de populaire MINI en nog steeds een van de meest succesvolle modellen van het Citroën…euhh DS. Rijdt hartstikke goed en is betaalbaar!

Citroën Mehari

Weer even terug naar het verleden én het heden: de Citroën Mehari. In 1968 geïntroduceerd als lichtgewicht karretje voor het strand, een golf resort of het leger (the difference!) met onderhuids 2CV technologie. Tot 1988 gemaakt en sinds 2016 weer helemaal terug, als elektrische variant, de E-Mehari. Helaas niet te koop in Nederland, maar wel in België.

Lees ook:  Hoe je kan profiteren van zakelijk fietsleasen als werkgever en -nemer

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy